Husregler och information
Här hittar du våra villkor, manual för dina apparater i rummet och annan användbar information under din vistelse!
Kontaktuppgifter till mottagningen
Telefon dygnet runt: +46 8-546 308 00
E-post: info@sthlmhotel.se
Receptionens öppettider:
Torsdagar: 17:00 — 20:00
Brandlarmsystem
Vi har ett brandlarmsystem med larm i trappor, korridorer och alla lägenheter. Systemet är direkt kopplat till en larmcentral som hjälper så snart larmet går av. Var försiktig så att du inte får brandlarmet att gå felaktigt, i slutändan kan du vara skyldig att betala avgifterna (för närvarande cirka 17 000 kronor + moms 25%). Om du orsakar att larmet går felaktigt av misstag, ring omedelbart 08-546 308 00. Detta kommer att hjälpa hotellet att vidta rätt åtgärder för att förhindra onödiga kostnader från brandkåren.
- Rökning är strängt förbjuden i alla hotellutrymmen, dvs. i rum, lägenheter, badrum, korridorer, reception, hiss etc.
- Bränn inte, rosta eller laga mat på ett sådant sätt eftersom det kan påverka brandlarmsystemet.
- Koka alltid med köksventilationssystemet på eller försök öppna fönstret i din lägenhet när du lagar mat (inte dörren till korridoren)
- Var också försiktig när du bränner rökelse.
- På grund av brandrisk är det strängt förbjudet att placera personliga tillhörigheter i korridorerna, både utanför din ytterdörr och i hiss/trapphallen. Föremål som cyklar, väskor och barnvagnar ska placeras inuti din enhet. Cyklar kan också placeras utanför byggnaden, på vänster sida av nattens entrédörr.
General
Ersättning vid skador på egendom Vid skador såsom trasiga möbler och apparater, väggskador, sanitära problem orsakade av gäst på hotelllägenheten/studion och dess omgivande allmänna område, såsom i hall, korridor, reception, hiss, trapphus etc., är gästen skyldig att betala ersättning till hotellet. Enligt hotellavtalet ansvarar gästerna för att ta hand om rummet och dess inredning. Om en gäst orsakar skada genom vårdslöshet, slarv eller förlust av nykterhet, kommer hotellet att kräva ersättning för reparationskostnader eller förlust av värde. Det är viktigt för gäster att rapportera eventuella skador omedelbart för att undvika eventuella tvister vid kassan.
Extra besökare under din vistelse
Med start 2023-10-01 tillkommer en extra avgift för varje besökare som inte är registrerad i början av din vistelse hos oss. Avgiften är 100kr/person/natt och betalas till oss via Swish innan besökarens ankomst tillsammans med ankomst- och avresedatum för dem. Detta för att vi ska kunna planera vårt arbete i enlighet med detta och täcka våra extra kostnader under dina besökares vistelse hos oss.
- Du som hyresgäst är skyldig att informera oss i god tid före besökarens ankomst för att vi ska kunna planera och ordna de saker som behövs för deras vistelse.
- Betalningsbekräftelse ska rapporteras till oss via e-post på info@sthlmhotel.se.
- Extra gäster och besökare får endast stanna i högst 30 dagar, vistelser längre än så kommer inte att godkännas.
- Vi kommer att godkänna extra vistelser i den mån vi kan, med det sagt kan det också innebära att vi kan avslå förfrågningar av olika skäl. Vi ber dig därför att kontakta oss i god tid!
Sopor & Avfall
- Alla gäster ansvarar för att ta sin sophantering från lägenheten till huvudavfallshanteringen utanför ytterdörren.
- Huvudavfallshanteringen ligger på vänster vägg strax utanför när du lämnar ytterdörren. Din dörrkod fungerar för att öppna soprummet.
- Stäng sopsäcken väl för allas välbefinnande.
- Sortera ditt matavfall
Till exempel tallriksskrapor eller möglig mat, fisk, kött, ben, mejeriprodukter, såsom ost, yoghurt, ägg, inklusive äggskal. Tepåsar och kaffesump, ris, pasta och bönor, bröd och bakverk, frukt och grönsaker. Lägg inte plast eller annat hushållsavfall i dessa bruna påsar. Om du har slut på matavfallspåsar, tveka inte att kontakta oss via e-post eller komma ner till receptionen för att få mer.
- Sopsäckar får aldrig lämnas kvar i korridorerna.
Radiatorer & Värme
Alla våra enheter är utrustade med rumsuppvärmning enligt gemensam svensk standard. Enligt Bostadsstyrelsen är inomhustemperaturen under vintermånaderna (okt-mars) 18-22 grader Celsius. För att radiatorerna ska börja fungera måste utetemperaturen vara under 10° C i mer än tre dagar i följd och inomhustemperaturen stabil under 18 grader Celsius. När radiatorerna väl fungerar kan du som hyresgäst reglera värmen genom att vrida på ratten på sidan.
- Observera: På grund av brandrisk är extra värmeenheter, t.ex. bärbara radiatorer och andra värmeavgivande anordningar inte tillåtna.
- Under vintermånaderna ska du inte placera några möbler eller större föremål framför radiatorerna eftersom det förhindrar att den varma luften cirkulerar i enheten.
Nödbrandtrappa
Nödbrandtrappor får endast användas i nödfall. Det är förbjudet att
Använd detta utrymme vid andra tillfällen, t.ex. för telefonsamtal eller genvägar för att komma åt andra enheter.
Att blockera dessa utrymmen och deras dörrar är under inga omständigheter acceptabelt.
Korridor och trappa
- Under inga omständigheter får personliga tillhörigheter placeras i korridorer eller hiss/trapphall.
- Detta är en säkerhetsmått vid brand eller andra nödsituationer där byggnaden behöver evakueras.
- Personliga tillhörigheter som t.ex. väskor, cyklar och barnvagnar ska placeras på avsedda platser. Inuti din enhet eller utanför i det tilldelade cykelstället.
Mottagning
Receptionen är öppen torsdagar 17:00 — 20:00. Du kan alltid kontakta receptionen via e-post på info@sthlmhotel.se eller telefon 08-546 308 00. Alla gäster är alltid ansvariga för att hotellet har korrekta och aktuella personuppgifter såsom namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Skicka ett mail till receptionen om du får ett nytt telefonnummer.
Parkeringsplatser
Som gäst på hotellet är du berättigad till parkering till en lägre kostnad. Vänligen kontakta receptionen, via telefon eller e-post för att komma åt denna kod. Du måste ladda ner appen ”EasyPark” på din smarta enhet först.
Strykbräda & Strykjärn
- Dessa föremål finns i alla rum. Om det saknas, vänligen informera receptionen via e-post eller telefon så kommer vi att tillhandahålla så snart som möjligt.
Tillgång till hotellpersonal
Hotellets personal kommer att få tillgång till rum när rengöring, underhåll och/eller säkerhetsändamål kan uppstå.
Paket & Brev
All inkommande post hämtas i receptionen och levereras till ditt rum på vardagar.
Betalning
Vi tillämpar förskottsbetalning, vilket innebär att den första betalningen (upp till en månad) kommer att göras senast ankomstdagen. Vid tidig avresa (+1 månads vistelse) - gästen är skyldig att betala från avresedatum - meddelande till hotellet + 14 dagar.
Nyckelkoder
Alla gäster ansvarar för att hålla nyckelkoder till sitt rum, korridor, och nattentré för sig själva, eftersom dessa är konfidentiella. Nyckelkoder kan ändras vid behov. Koderna genereras för hela din vistelse, men maximalt 30 dagar. Om din vistelse är längre än så får du en ny nyckelkod ungefär var 30:e dag. Dessa skickas till ditt registrerade telefonnummer och e-postadress; därför är det viktigt att vi har rätt information.
Spisar och kokplattor
- Gästen ansvarar för att hålla kaminen ren och snygg.
- Ugnar som inte rengörs kan sluta fungera och i värsta fall orsaka elektriska kretsproblem och/eller brand.
Tvätt & tvättrum
Vänligen boka din tvätt på schematavlan placerad utanför tvättstugan på ditt golv. Tvättstuga finns på varje våning. Du gör en bokning via bokningscylindern och nyckeln som du hittar i ditt rum. Observera: Tvättmaskiner kan endast öppnas 1 min efter avslutat program. Tvinga inte att öppna tvättmaskinen. Detta kan orsaka skador och maskinen kommer att vara ur funktion. Gäster kommer att debiteras för skador om de inte hanteras med försiktighet.
internet
- Hotellet erbjuder endast trådlöst internet, vilket innebär att fast internet inte tillhandahålls.
- Gästerna får INTE ansluta sin egen utrustning som åtkomstpunkter, routrar etc.
- Extern utrustning kan orsaka att internet inte fungerar korrekt för andra gäster.
Rengöring
Alla gäster ansvarar för att hålla köket rent och snyggt. Rummet städas enligt överenskommen servicenivå. På städdagar ska du hålla dina personliga tillhörigheter ur vägen för att underlätta städningen för vår personal och för att du ska få den utlovade tjänsten.
- Alla personliga tillhörigheter ska tas bort från golvet och placeras på sängen eller bordet. Detta inkluderar kläder, papper, mat, laddare, sladdar etc.
- Alla hyresgäster och gäster måste lämna rummet under städning för vår personals säkerhet.
Personliga tillhörigheter i rummet
Gästen ansvarar för att hålla dörrarna låsta. Hotellet ansvarar inte för personliga tillhörigheter eller värdesaker som gästen kan lagra på sitt rum. Elektriska batterier t.ex. elcyklar och skotrar Gästen ansvarar för att batterierna laddas under övervakning och inte lämnas i rummet utan uppsikt under laddning. När du lämnar rummet, se till att du ansluter laddaren för att säkerställa ingen brandrisk.
Cykel- och vagnförvaring
Förvaringsenhet där du kan förvara och parkera din cykel/vagn finns på första våningen. I korridor 121-131. Din personliga nyckelkod ger dig tillgång till denna lagringsenhet. Inga cyklar och/eller vagnar får parkeras i korridoren.
Lägenhetshotell för företag
Hotellet erbjuder en affärsservice (dvs. servicelägenheter och servicenivå) med ett visst ankomst- och avresedatum. Om du behöver förlänga ditt besök - kontakta receptionen så snart som möjligt. Om det behövs - kan hotellet tilldela gästen ett byte av rum under din vistelse.
Tyst
Alla gäster förväntas behandla alla andra gäster med respekt - Var därför tyst i ditt rum efter 23.00 lokal tid. Tack!
Regler för tvättstuga
Tvättstugan är tillgänglig 07:00 — 22:00 varje dag. Elektriciteten stängs automatiskt av mellan 22:00 och 07:00 nästa morgon. Det betyder att om du fortfarande har kläder i tvättmaskinen efter kl. 22.00 kommer dessa att vara låsta till 07:00 nästa morgon.
Bokningsschemat är tillgängligt 14 dagar i förväg. Din bokningscylinder med ditt rumsnummer placeras i ditt rum och ser ut som objektet på bilden nedan:
Om du inte hittar din cylinder, försök söka efter den på cylinderparkeringsplatsen längst ner på bokningstavlan. Om du fortfarande inte är där, vänligen kontakta receptionen.
Tvättbokningsbrädan ser ut som visas nedan och placeras utanför eller bredvid varje tvättstuga. Datumen du hittar i kolumnerna och tiden för din tilldelade tvätt visas längst till vänster på raderna. Placera din cylinder i det utrymme du vill boka tvättstugan för, ta din nyckel och du är klar.
När du är klar med tvätten, lämna dörren till torktumlaren och tvättmaskinen öppen. Detta för att förhindra lukt eftersom maskinerna fortfarande kan vara fuktiga efter användning.
- Vänligen respektera andra gästers bokade tvätttid, därför; tvätta och torka dina kläder endast under din egen bokade tid.
- Lämna rummet som du hittade det och glöm inte att tömma filtret i torktumlaren efter varje användning.
- Observera: Tvättmaskiner kan endast öppnas 1 min efter avslutat program. Tvinga inte att öppna tvättmaskinen. Detta kan orsaka skador och maskinen kommer att vara ur funktion. Gäster kommer att debiteras för skador om de inte hanteras med försiktighet. Om någon av tvättmaskinerna eller torktumlaren inte fungerar, vänligen rapportera det till receptionen. Tack för ert samarbete!
Hushållsapparater
IKEA Tillreda — Bärbar induktionskamin
- Manual om hur du använder induktionsugnen nedan:
- https://www.ikea.com/au/en/manuals/tillreda-portable-induction-hob-1 -
zone-white__AA-2237032-3-1.pdf
IKEA Grundad — Induktionskamin (Ej bärbar)
- Manual om hur du använder induktionsugnen nedan:
- https://www.ikea.com/se/sv/manuals/grundad-induktionshaell-ikea-300-svart__AA-2198281-5-1.pdf
Ventilation i badrummet
Om indikeringslampan tänds med ett stabilt ljus måste filtret bytas, det här är inte något farligt. Vänligen informera vår städpersonal eller receptionen så byter vi filter åt dig.
(Detta gäller endast några av rummen)
Ventilation i lägenheten
Ventilationen regleras med kontrollpanelen nedan, efter 30s släcks lamporna för att sedan tändas vid beröring igen.